شير ژيان سيتروئن در ايران


 
تهران الف/ژيان خودروي کوچکي بود که متناسب با ترددهاي درون شهري و براي تامين نياز يک خانواده کم جمعيت با حداقل قيمت و هزينه نگهداري طراحي شده بود . محبوبيت زياد اين خودرو به دليل قيمت ارزان و مصرف بسيار کم بنزين آن بود .
توليد اين خودرو در ايران از اواخر دهه 1340 در شرکت سهامي ايراني توليد اتومبيل سايپا آغاز شد. ژيان براي سال ها در يک مدل و به صورت سواري هاچ بک توليد مي شد اما پس از سال 1353 بر تنوع مدل ژيان هاي توليدي افزوده شده و مدل وانت اين خودرو با نام ژيان مهاري و ژيان پيکاپ و وانت اتاق دار توليد شد.
اين خودرو به نوعي رقيب پيکان توليدي در شرکت ايران خودرو بود. البته ژيان کوچک تر از پيکان بوده و به دليل حجم موتور پايين تر، قيمت کمتري نيز نسبت به پيکان داشت. در اوايل توليد اين خودروها در ايران، پيکان به قيمت حدود 17 هزار تومان و ژيان به قيمت حدود 12 هزار تومان به فروش مي رسيد .
پايين بودن حجم (قدرت) موتور ژيان موجب شده بود که اين خودرو از توان لازم براي حرکت در خيابان هاي سربالايي برخوردار نباشد به همين دليل خانواده هايي که از وضع مالي مناسب تري برخوردار بودند پيکان را به ژيان ترجيح مي دانند به ويژه آنکه ژيان چندان مناسب تردد در جاده هاي بين شهري نبود .
البته يکي از ويژگي هاي مثبت ژيان، سيستم تعليق منحصر به فرد اين خودرو در مقايسه با تکنولوژي روز آن زمان بود. سيستم تعليق اين خودرو بصورت دو استوانه است که در زير خودرو قرار دارد. در واقع اين دو استوانه حکم نوعي کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه ها به يکي از چرخ ها متصل مي شود .
بخاطر استفاده از همين سيستم تعليق، سواري ژيان در موانع و دست اندازها تا حد زيادي نرم و راحت بود و از تکانه هاي شديد خودرو در جاده هاي ناهموار خبري نبود. ويژگي منحصر به فردي که البته در پيکان توليدي آن زمان وجود نداشت .
با وجود مزاياي ژيان توليد اين خودرو پس از سال 1357 به تدريج متوقف شد به گونه اي که شرکت سايپا, رنو5 را که به نوعي تغيير شکل يافته ژيان بود جايگزين اين خودرو کرد. پس از آن نيز پرايد جايگزين رنو 5 شد.
اين خودرو بر پايه مدل مشهور سيتروئن ۲CV بوده و ۱٫۹ ميليون دستگاه از آن در جهان توليد شده‌ است. ژيان توسط فرانسوي‌ها و در مقابله بافولکس‌واگن آلمان ساخته شد و هدف آن توليد خودرويي متناسب با شهرها و نيازهاي خانواده و با حداقل قيمت و هزينه نگهداري بود .
توليد ژيان از دهه ۳۰ آغاز و با گذشت زمان تغييراتي در شکل ظاهري و قسمت‌هاي فني آن ايجاد شد که باعث ادامه روند توليد آن و عرضه در مدل‌هاي گوناگون گشت.
اين خودرو اولين بار در اتوشوي پاريس ۱۹۴۸ رونمايي شده و گفته مي‌شود تا سال ۱۹۹۰ که در مدل‌هاي مختلفي که توليد کرده حدود۵ميليون دستگاه فروش داشته‌است.
خودروي ژيان در فرانسه با نام دو شوو (Deux Chevaux ) معروف است، دو شوو در زبان فرانسوي به معناي دو اسب است که بيانگر قدرت دو اسبي اين خودرو است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعی ، فناوری ، امنیتی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 30 فروردين 1393برچسب:, | 11:2 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.